Ibu pelajar tampar guru pasti bersebab

|

ISU ibu pelajar menampar guru lelaki Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Perlis, Kangar yang disiarkan akhbar baru-baru ini menarik perhatian kerana ia dianggap pelik dan tidak sepatutnya berlaku dalam dunia pendidikan moden masa kini.

Kita tidak boleh membuat andaian melulu kecuali selepas mendapat penjelasan pihak terbabit dan pentadbir sekolah. Sebagai insan prihatin, kita simpati dengan kejadian menimpa pelajar yang ditampar guru dan guru ditampar ibu pelajar.

Dari sudut sosiologi pendidikan, perkara ini berlaku mungkin disebabkan kedua-dua pihak tidak dapat mengawal perasaan. Guru tidak dapat mengawal perasaan berikutan masalah disiplin pelajar berkenaan.

Ibu pelajar naik angin dan menampar guru mungkin disebabkan tidak puas hati dengan penjelasan sekolah terhadap tindakan itu.

Sebagai ibu bapa dan bekas pemimpin Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) beberapa sekolah rendah dan menengah lebih 15 tahun, saya berpendapat perkara ini tidak berlaku jika semua pihak memahami dan patuh peraturan sekolah yang dikeluarkan Kementerian Pelajaran.

Guru dilarang menggunakan kekerasan fizikal terhadap pelajar yang melakukan kesalahan. Pelajar melanggar disiplin patut dihadapkan ke lembaga disiplin sekolah untuk dibicarakan dan menentukan kesalahan serta denda yang harus dikenakan.


Hanya pengetua, guru besar atau guru yang diberi kuasa dibenar merotan pelajar yang bersalah. Namun, mereka juga tidak boleh sewenang-wenangnya berbuat demikian tanpa asas kukuh.

Bagi pelajar yang tiada rekod nakal di sekolah tidak patut dirotan apabila pertama kali melakukan kesalahan kecil. Menggunakan pendekatan nasihat dan kaunseling memberi kesan baik kepada pelajar berkenaan.

Bagaimanapun ada segelintir guru yang melanggar peraturan dengan melakukan penderaan fizikal terhadap pelajar walaupun kesalahannya tidak serius. Pengetua atau guru besar cuba menyembunyikan kes sehingga ibu bapa datang ke sekolah.

Pemimpin sekolah dan guru patut mengakui kesalahan dan memohon maaf kepada ibu bapa pelajar terbabit. Namun, perkara seperti ini kadangkala tidak berlaku, sebaliknya pentadbiran sekolah masih menegakkan benang basah.

Pengetua dan guru besar tidak wajar memihak kepada guru yang bersalah, tetapi menasihatkannya agar tidak mengulangi kesalahan itu. Cara ini boleh menyejukkan ibu bapa yang datang ke sekolah dalam keadaan hati yang masih membara.

Mungkin ibu bapa kesal dengan tindakan guru itu tetapi masih boleh berlembut jika kena pada tempatnya. Ibu bapa yang menghadapi masalah anak dikasari guru atau tidak puas hati dengan tindakan sekolah sepatutnya bertenang dan buat aduan kepada Jabatan Pelajaran Negeri atau terus ke Unit Komunikasi Korporat, Kementerian Pelajaran.

Biar mereka siasat kes anak secara adil dan telus tanpa dipengaruhi mana-mana pihak. Ibu bapa terbabit mungkin boleh mendapat hasil siasatan dalam masa 14 hari seperti ditetapkan kementerian.

Semoga kes ini menjadi pengajaran kepada semua pihak yang bertindak tidak mengikut peraturan.

AZMI ABDUL MALEK,/Bukit Meru, Ipoh.
BH 25 Jan 2010

By OM on 1/25/2010. Filed under . Follow any responses to the RSS 2.0. Leave a response

Tiada ulasan:

Leave a Reply